Menopauza – hormonální bouře v životě ženy. Jak ji psychicky zvládnout?

Klimakterium, menopauza nebo lidově řečeno přechod. Tyto pojmy označující určité změny v životě žen se mezi nimi zpravidla netěší velké oblibě. Je to především proto, že s sebou přinášejí některé nepříjemné projevy i zdravotní obtíže. Společně s klimakteriem se mohou objevovat i výkyvy v psychickém prožívání. Jak toto období zvládnout pokud možno s klidem a vyrovnaně? Je to vůbec možné?

Klimakterium a menopauza

V těle žen se kolem 49–52 let začnou dít změny, které souvisejí s koncem plodného období. Dochází k postupnému útlumu činnosti vaječníků, které produkují méně hormonů estrogenu a progesteronu. V důsledku těchto změn dochází ke ztrátě menstruace a žena již nemůže přirozenou cestou otěhotnět. Menopauza označuje bod v čase, kdy je naplněna podmínka, že žena po dobu 12 měsíců neměla menstruační krvácení. Klimakterium je pak delší období, během kterého postupně vyhasíná činnost pohlavních orgánů ženy.

Přibližně rok před menopauzou se začnou objevovat příznaky klimakteria, jako jsou nepravidelnost menstruačního cyklu, návaly horka, vaginální suchost, osteoporóza, bolesti zad, bolest prsou, bolest hlavy, suchá svědící pokožka, přírůstek hmotnosti nebo potíže se spánkem. Vyskytnout se mohou také změny nálad, úzkosti, neschopnost soustředit se, zhoršení paměti, podrážděnost a menší zájem o sexuální aktivitu.

Léčba příznaků klimakteria

Menopauza je přirozenou součástí života ženy. Specifická léčba jejích příznaků obvykle není potřeba, přesto však mohou být potíže natolik závažné nebo nepříjemné, že určitou terapii vyžadují.

  • Jednou z využívaných metod je hormonální substituční léčba, která spočívá v doplňování deficitu estrogenů. Tato terapie je účinná především v případě návalů horka a osteoporózy.
  • Ke zvládnutí příznaků menopauzy se také používají léky ze skupiny SSRI a SNRI, které mají antidepresivní účinky. Tyto léčivé přípravky mohou zmírnit návaly horka, mají však řadu nežádoucích účinků.
  • Z nehormonálních přípravků se zkoumá možnost využití fytoestrogenů ve formě doplňků stravy. Fytoestrogeny se získávají především ze sóji a dalších luštěnin, jde o produkty rostlinného původu. Na rozdíl od hormonálních přípravků mají méně nežádoucích účinků, a jejich užívání je tedy bezpečnější.
  • Vědci se také zabývají vlivem fyzické aktivity na zmírnění příznaků menopauzy. Pohyb podporuje tvorbu endorfinů, pomáhá ke stabilizaci nálady a zmírnění úzkostí, zlepšuje kognitivní funkce a snižuje riziko zlomenin. Jedním ze cvičení, které může pomoci zmírňovat symptomy klimakteria, je jóga.
  • Během klimakteria je vhodné přizpůsobit tělesným změnám i svůj životní styl. Doplňovat chybějící vitamíny, pravidelně cvičit a zdravě se stravovat, ke zvládnutí návalů horka častěji větrat, vyhýbat se horkým nápojům a kořeněným jídlům.
  • Pro zvládnutí negativních psychických stavů spojených s klimakteriem se doporučuje využít různé podpůrné terapeutické skupiny nebo vyhledat pomoc psychologa, který ženu provede tímto přechodovým obdobím a změnami s ním spojenými.
  • V této oblasti je rovněž možné využít fytofarmaka (léky rostlinného původu) Persen a Persen Forte, které pomáhají zmírnit úzkosti, potíže se spánkem, pocity únavy a poruchy koncentrace.

Klimakterium je obdobím, které ženu provází až třetinu života. Během této doby se potýká s nedostatkem estrogenů a musí se vyrovnávat s fyzickými i psychickými příznaky, které jsou tímto nedostatkem způsobeny. Připravte se na toto období s předstihem, ať ho zvládnete bez větších obtíží a v psychické pohodě.

(pem)

Zdroje: