Zkouškové období – desatero pro zklidnění mysli

„Zkouškové“ – obava většiny studentů, kteří po relativně klidném semestru musí aktivizovat veškeré síly k několikatýdenním intenzivním přípravám na zkoušky. V tomto období vždy několik dní, možná i týdnů, získáváme znalosti, které pak chceme zúročit v den zkoušky. V podání perfektního výkonu nám ale snadno může bránit tréma a nervozita spojené se strachem z neúspěchu. Tyto pocity mohou být paralyzující a je žádoucí se jim vyhnout, nebo je alespoň zmírnit. Vyzkoušejte naše tipy na zklidnění mysli před zkouškou.

  1. Kvalitní příprava je základ. Může to znít jako mentorování, ale účast na přednáškách, průběžné pročítání doporučené literatury a psaní zápisků jsou skutečnými výhodami při přípravě na zkoušku. Objem učiva, které je pro zkoušku nutné zvládnout, je mnohdy tak velký, že bezprostředně před ní už se to opravdu stihnout nedá. Zkuste si na tuto radu vzpomenout už v průběhu semestru.
  2. Nezapomeňte dýchat. Při prožívání úzkosti se zrychluje frekvence dechu. Zklidněním dechu si můžeme navodit pocit relaxace. Dechových cvičení, která vedou ke zklidnění, je celá řada. Jedním z nejjednodušších je kontrolované dýchání, při kterém se hluboce nadechněte nosem a sledujte, jak se vám postupně plní plíce vzduchem. Následuje výdech ústy, který by měl být velmi pomalý, přibližně dvakrát tak dlouhý jako nádech.
  3. Pitný režim a dostatek živin. Během zkoušky spotřebuje náš mozek spoustu energie. Je proto vhodné mu ji dodat kvalitním jídlem a dostatkem tekutin. Jen tak může podat výkon, který od něj očekáváte.
  4. Když už se necítíte jistě, zkuste tak alespoň působit. Tělo a mysl jsou v těsném spojení. Úzkost před zkouškou je na studentech vidět na první pohled. Shrbená záda, pohled směřující na špičky bot, mnutí rukou složených v klíně… Zkuste se narovnat, dejte hrudníku prostor se nadechnout, nahoďte sebevědomý pohled, za krátkou dobu se začnete sebevědoměji také cítit.
  5. Napětí a uvolnění. Podobně jako v předchozím bodě vychází tato technika z úzkého propojení mysli a těla. Uvolněné tělo přece nemůže zažívat úzkost. Sepněte ruce, tlačte je proti sobě a vložte do nich všechnu úzkost, kterou v sobě máte. S výdechem ruce uvolněte, vytřepte je a vypusťte úzkost z těla.
  6. Představte si pozitivní scénář. Katastrofický scénář na sebejistotě nepřidá. Představte si místo toho, jak vstupujete do třídy a začínáte mluvit, jak dostanete dobrou známku a jak se za ni potom odměníte. Už jen samotná představa úspěchu k němu sama může přispět.
  7. Vsaďte na rituály. Během studentského života si každý najde „zaručené“ recepty, které mu pomohou zkoušku zvládnout. Někdo nosí náramek, který mu přinese štěstí, jiný před každou zkouškou snídá ovesnou kaši. Studenti v Plzni chodí před zkouškou pohladit andělíčka na katedrále na náměstí. Tyto rituály mají svůj význam, svou pravidelností nám pomáhají získat jistotu a stabilitu v náročné situaci. 
  8. Před zkouškou mohou pomoci také fytofarmaka neboli léky rostlinného původu. Například produkty Persen a Persen forte vám pomohou zmírnit úzkosti a nervozitu, abyste na zkoušce byli připraveni podat co nejlepší výkon.
  9. Požádejte o pomoc. Úzkost před zkouškou může být tak svazující, že už na ni student sám nestačí a je na čase si říct o pomoc. Promluvte si s přáteli nebo se obraťte na odborníky, třeba na Linku bezpečí (tel. 116 111). Odborníci, kteří zde pracují, vám pomohou se zvládnutím náročných situací ve zkouškovém období.
  10. Svět se nezboří. Rada závěrem – kdyby se přece jen náhodou stalo, že se zkouška nevydaří, myslete na to, že od toho tu jsou druhé a třetí pokusy a další možnosti opravy!

(pem)

Zdroje: